Het is vrijwel onvermijdelijk dat er momenten komen tijdens je zwangerschap dat je last krijgt van stress. Tenslotte gieren er allerlei hormonen door je lijf en ga je een mooie maar ook spannende tijd tegemoet. Het is echter voor jou en je ongeboren kind van belang dat je tot rust komt. Wat door jouw bloed gaat, komt ook bij je kind terecht en die wil je toch niet onzeker maken. Hieronder staan wat tips om die rust te vinden.

1. De ‘ik doe niets avond’

Weet je hoe ontspannend het is om af en toe een avondje helemaal niets te doen? Spreek het goed af met je partner zodat ook daar geen stress ontstaat. Je partner neemt de zaken over die jij anders zou doen en jij staat pas op als je naar bed gaat. Probeer het maar eens.

2. Laat de boel de boel maar even

Moet je nog van alles doen van de was tot het koken van een gezonde maaltijd en de boodschappen daarvoor? Schrap dan een van die activiteiten gewoon en besef hoe rustig dit je maakt omdat er nu ineens veel minder op het programma staat.

3. Haal een frisse neus en maak een wandeling

Ook als je nog fulltime werkt, moet je er af en toe even uit. Maak een afspraak hierover met je werkgever. Vaak is het goed te combineren met de lunchpauze. Lukt dat niet, gebruik dan een halfuurtje voor of na je werk.

4. Doe een dutje

Tijdens je zwangerschap moet je lichaam veel harder werken dan je gewend bent. Een uurtje overdag slapen kan dan wonderen doen. Uiteraard moet je dan wel de luxe hebben om thuis te kunnen zijn. Een zwangerschapskussen is voor sommige vrouwen een uitkomst om comfortabel te liggen.

5. Hoe zit het met CBD-olie?

De laatste jaren in CBD-olie een trend geworden voor mensen die rust zoeken en beter willen slapen. Gebruikte jij het voorheen altijd of ga jij CBD-olie gebruiken tijdens je zwangerschap? Het beste advies op dit punt is te overleggen met je huisarts. Er is gewoon te weinig onderzoek gedaan met betrekking tot de werking van CBD-olie op een ongeboren kind.

6. Een massage

Door de extra activiteiten die je lijf moet ondernemen en een ander zwaartepunt van je lichaam, krijgen de spieren het moeilijk. Een massage, professioneel of van je partner, kan dan erg veel spanning in de spieren wegnemen. Kies hier alleen voor als jij het gevoel hebt dat het helpt.

7. Sporten?

Tijdens je zwangerschap kan je ook doorgaan met sporten maar dit moet uiteraard niet extreem worden. Ook hier is overleg met je huisarts essentieel. Het kan een zeer goede invloed hebben op de wijze waarop jij je voelt, maar dat is individueel heel verschillend. Luister naar je lichaam.

8. Lees een boek

Een leuk boek is de perfecte manier om je een paar uurtjes te ontspannen. Als je hersens zich concentreren op de woorden die jij leest, komen er automatisch beelden bij. Dat biedt veel meer afleiding dan filmbeelden. Probeer het maar eens met het juiste boek.