Als moeder is het soms lastig om tijd voor jezelf te nemen en fit te blijven. Kinderen vergen veel aandacht en tijd, waardoor een planning om te sporten vaak ophoudt. Daarnaast zul je niet altijd hetzelfde willen eten als je kind, waardoor je misschien twee keer moet koken. Lees hier meer hoe je fit blijft door middel van sport, voeding, rusten en het plannen hiervan.

Sporten

Lichaamsbeweging is essentieel om gezond te blijven. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een sportschool Nijmegen of een andere plek bij jou in de buurt, door een abonnement te nemen heb je wel een stok achter de deur. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld elke dag een half uur te gaan wandelen om toch nog aan je lichaamsbeweging te komen, dit kun je namelijk ook doen samen met je kind in de kinderwagen. Of geef jezelf op voor sportlessen waar je minimaal elke week heen gaat, zodat het alvast is gepland. 

Voeding

Om gezond te blijven dien je ook gezond te eten. Als je een baby hebt zul je waarschijnlijk niet mee willen eten met zijn of haar maaltijden, omdat het voor jou niet zo smakelijk is. Het kan soms vervelend zijn als je twee keer moet koken of eten moet bereiden omdat het extra tijd kost. Toch is het handig om je tijd hier wel in te steken, en je kunt ook prima een snelle gezonde maaltijd maken. Kies bijvoorbeeld voor meal prepping, waarbij je kookt voor meerdere dagen. Hierbij ben je één keer wat langer bezig, maar kun je wel veel langer mee doen.

Rusten

Om fit te zijn dien je ook genoeg rust en tijd voor jezelf te nemen, wat ook niet altijd lukt met kinderen om je heen. Probeer in ieder geval 8 uur per nacht te slapen, of ga eerder naar bed als je weet dat je er ‘s nachts nog een keertje uit moet voor de baby. Zorg ervoor dat je jezelf niet overwerkt met vele uren en kijk of je af en toe eens een babysitter kan regelen zodat jij iets voor jezelf kunt doen. Hobby’s en tijd voor jezelf is namelijk ook heel belangrijk om gezond te blijven, je kunt niet alleen maar bezig zijn met je kind. 

Plannen

Planningen maken zal ervoor zorgen dat het makkelijker is om je ergens aan te houden. Denk bijvoorbeeld aan een vast moment om naar de sportschool te gaan, een vast tijdstip waarop je kunt beginnen met koken en gaat eten of een dag die jij voor jezelf neemt om bij te komen van alle hectiek. Als je geen schema of planning maakt zul je zien dat je vergeet dat je ook de tijd moet nemen voor belangrijke dingen zoals sport, voeding en rust. Hier krijg je nieuwe energie van.

Conclusie

Fit zijn is belangrijk voor ieder mens, maar dit is niet altijd makkelijk als al je tijd op gaat aan het opvoeden van een kind. Maak daarom een goede planning voor sport, voeding en rust.